marți, 4 septembrie 2012

Alergarea pe distante lungi ...

   Pe langa multe din pasiunile mele in ceea ce priveste activitatea sportiva, astazi vreau sa detaliez una din cele mai vechi, simple si mai la indemana si anume alergarea.Dar nu al alergarii obisnuite mai exact al alergarii pe distante lungi.
   Cu ceva timp in urma m-am apucat serios de alergare, lasand ciclismul pe locul secund.Insa din cauza numeroaselor probleme (intinderi de ligamente, dureri in genunchi, batai la picior) pe care le-am intampinat datorita incaltarilor nepotrivite dar si a modului in care alergam  m-am hotarat sa studiez mai bine dedesubturile acestei activitati si sa impart cu voi concluziile.
  Mai multe cercetari realizate au demonstrat clar ca atunci cand alergam se produce un impact la nivelul piciorelor.Acest impact difera in functie de stilul fiecaruia de alergare.Intalnim astfel doua tehnici principale dar si total diferite si anume aterizarea pe calcai (heel strike) si aterizarea pe partea din fata a talpii (forefoot running).In momentul in care calcaiul loveste suprafata pe care alergam toata forta impactului este egala cu greutatea noastra inmultita cu viteza cu care se alearga, astfel ea este transmisa prin glezna in genunchi, solduri si coloana vertebrala.Este ca si cum cineva ne loveste direct in calcai cu un ciocan!De aici pana incep sa apara problemele este doar o chestie de timp.
  La extrema cealalta avem de a face cu alergarea pe partea din fata a talpii care este mai mult decat un stil de alergare, asa este corect sa se alerge, deoarece a fost demonstrat ca biomecanica piciorului uman functioneaza pe principiul unui arc sau amortizor.Cum se intampla asta ? Atunci cand alergam si aterizam pe partea din fata a piciorului, calcaiul este inca in aer fata de partea din fata.Exact in acest moment intra in actiune glezna si amortizeaza impactul lasand usor in jos calcaiul.Cand toata talpa este aliniata cu solul , genunchiul incepe sa flexeze ajutand la preluarea impactului.Inca de cand suntem mici avem in codul nostru genetic instinctul de a alerga pe partea din fata, chiar daca parintii nostri foarte grijuli ne incalta cu tot felul de perechi de adidasi (observati cativa copii foarte mici care alearga prin diverse parcuri si o sa vedeti ca alearga pe varfuri).
  Sunt mai multe de comentat pe aceasta tema si sunt carti in care numai acest subiect este dezbatut asa ca nu intru in detalii.Totusi pentru a va convinge de o diferenta clara incercati sa faceti urmatorul test.Mergeti in parc echipati de alergare, alergati putin cu adidasii in picioare apoi descaltati-va si alergati desculti.O sa vedeti ca instinctul nostru natural de autoconservare nu o sa va lase sa va loviti cu calcaiele de pamant.Este ca si cum am alerga cu frana de mana trasa!Nu sugerez acum sa alergati desculti ! Cu toate ca este foarte sanatos sa mai faceti asta din cand in cand.In cartea lui Cristopher McDougall "Nascuti pentru a Alerga – tribul ascuns, ultra-alergatorii si cea mai frumoasa cursa pe care lumea n-a vazut-o niciodata " se precizeaza cu foarte multe argumente conform caruia rezistenta incredibila pe care o aveau acei oameni se datoreaza in mare parte a faptului ca ei alergau "aproape" desculti.Acest lucru practic ii forta sa calce la fiecare pas pe partea din fata a talpii piciorului si ca urmare riscul de acidentare fiind aproape zero.Ei reuseau sa alerge constant distante de peste 100 km incaltati cu niste sandale facute manual din cauciuc si prinse de picior cu ajutorul unor sfori.Ca si concluzie forma in care se alearga conteaza foarte mult chiar mai mult decat incaltamintea.Eu de exemplu prefer stilul minimalist sau "barefoot running".Acest stil incearca sa copieze foarte mult piciorul gol prin folosirea unor incaltari cu talpa foarte subtire.Un exemplu de incaltari care reusesc sa imbine acest stil sunt celebrele Vibram FiveFingers.Sunt incaltari cu degete care se muleaza perfect pe piciorul gol si sunt foarte comode.Incep deja sa fie o moda.Am vazut foarte multe persoane care le poarta si la sala de fitness.Printre cele mai laudate din aceasta gama este modelul BIKILA.

   Exista mai multe dovezi, aproape incredibile, ca omul este facut sa alerge pe varful piciorului, nu pe calcai.Tehnica de vanatoare persistenta – “persistence hunting” – practicata de stramosii nostrii, se bazeaza pe urmarirea animalului timp de mai multe ore pentru a-l extenua.Ca sa alergi mai multe ore nu trebuia numai sa ai o conditie fizica buna dar trebuia mai presus de toate sa alergi corect.Pentru ca o singura accidentare la picior ar putea sa te coste chiar viata in acele conditii.Stramosii nostrii nu ar fi putut practica o astfel de vanatoare de anduranta daca nu se adaptau la mediul inconjurator.Astfel singurul avantaj in fata acelor animale care alergau mai repede era faptul ca la un moment dat ele oboseau si trebuiau sa se opreasca sa-si faca racirea organismului spre deosebire de noi oamenii care ne reglam temperatura prin transpiratie.Atunci cand corpul se supraincalzeste, fie de la caldura de afara, fie de la prea multe haine, incepe sa transpire. Rolul picaturilor de apa ce ies din piele, este de a raci organismul.Interesant este faptul ca noi suntem obisnuiti sa privim omul din punct de vedere fizic ca pe o fiinta slaba in comparatie cu alte animale.Credem ca ceea ce ne deosebeste de ele si ne face superiori este numai din punct de vedere rational.Suntem de parere ca animalele sunt mult mai bine adaptate la conditiile de mediu decat suntem noi.Nu avem puterea unui leu , nici simturile asa de bine dezvoltate ca ale unui lup.Dar daca stam sa reflectam mai mult la ipoteza alergarii persistente v-a pune sub semnul intrebarii aceasta perspectiva.Omul la origine vine cu o adaptare extrem de sofisticata care ii da un avantaj superior.El nu poate sa se masoare cu o gazela la un sprint si nici cu un cal pe distante mai lungi.Dar pe distante foarte lungi se pare ca lucrurile se schimba radical.

In cercurile mele de prieteni si familie sunt intrebat mereu de ce alerg asa de mult ?!Ce vreau eu sa demonstrez prin asta? Sunt sigur ca daca veti incepe sa alergati pe distante mai lungi o sa va loviti la un moment dat si de aceste intrebari.In principiu nu am nimic de demonstrat la nimeni, poate numai mie sa-mi demonstrez anumite lucruri de care sunt capabil.Insa pe langa astea, am detaliat mai jos cateva din principalele beneficii ale alergarii pe distante lungi :

  •  Alergarea intareste si dezvolta muschii.Antrenamentele de anduranta cladesc aproape fiecare grupa de muschi importanta.Alergatul pe distante mai lungi va intari inima precum si muschii picioarelor.Odata ce avem antrenamentul necesar, alergatul pe distante mai lungi va deveni din ce in ce mai usor.
  •  Ne fortifica psihicul.Pentru inceput, fortarea limitelor andurantei tale nu va fi usoara.Si nici nu trebuie sa fie.Insa sa-ti fortezi mintea si trupul sa alerge pe distante mai lungi iti va aduce mai multa incredere si tenacitate.Te va antrena sa iti duci la bun sfarsit o sarcina in ciuda tuturor protestelor proprii (ganduri si scenarii pesimiste, etc.).Alergand pe distante din ce in ce mai mari, practic ne dam un mesaj propriu ca avem un potential enorm si nelimitat.
  •  Ne creste eficienta aerobica.Antrenamentele de anduranta iti vor cladi mai multe vase capilare in muschi.Ca urmare vei avea mai multe cai de transport ale oxigenului in muschi, acestia vor lucra mai mult timp fara sa simta oboseala.Alimentarea crescuta cu oxigen ajuta la refacerea rapida dupa antrenamentele grele.In curand, dupa o alergare dupa care aveai nevoie de cateva zile pentru a te reface, vei avea acum nevoie de numai o zi sau doua pentru refacere.
  •  Te va face mai productiv.La lucru vei fi surprins placut sa constati ca iti este mai usor sa faci fata stresului.Alergarea pe distante lungi te va invata cum sa duci la bun sfarsit o sarcina in ciuda oboselii fizice sau mentale.
  •  Vei arde mai multe calorii.Ceea ce inseamna ca vei arde foarte multa grasime din corp si iti vei mentine mult mai usor greutatea ideala.
  •  Vei invata sa-ti dozezi efortul si sa iti cunosti limitele propriului organism.
  •  Vei schimba dramatic modul de viata intr-unul sanatos si vei renunta la lucrurile nesanatoase.Aici ma refer in primul rand la tigari, alcool, nopti pierdute, etc.
  •  Atitudinea va deveni una pozitiva.De fiecare data cand facem miscare ne energizam si mai mult !
  •  Toxinele din organism se vor elimina mult mai usor si mai repede


  Sunt absolut convins ca pentru fiecare dintre noi o activitate sportiva are un imens impact pozitiv.Pornind de la dezvoltarea fizicului pana la schimbarea de mentalitati si prejudecati.Practic remodeleaza fiecare celula din corpul nostru.Pentru mine impactul cel mai mare a fost acela ca am putut sa ma descopar pe mine.Ajungeam de multe ori la discutii interioare in care ma luptam cu propriile mele ganduri pesimiste.Si de fiecare data cand reuseam sa le inving si sa termin activitatea propusa deveneam mai puternic.Atat din punct de vedere fizic dar  si din punct de vedere psihic.Construiam un alt EU cu fiecare pas facut in plus.Cu fiecare pas ma apropiam de adevarata mea fata.Cu fiecare pas renuntam la a mai purta o masca si de a inceta sa ma ascund dupa aparente.Personalitatea noastra nu e batuta in cuie, ci se afla intr-o continua modelare.IQ-ul nostru nu este fix, ci se schimba odata cu experientele pe care le avem.Anumite parti ale corpului: plamanii, inima, chiar si diverse zone ale creierului, cresc pentru a putea face fata provocarilor din mediul inconjurator.Cu alte cuvinte suntem intr-o continua adaptare..transformare.
Obiectivul nu este sa te schimbi, ci sa te adaptezi. Sa te adaptezi situatiilor noi, situatiilor dificile, situatiilor de care depind supravietuirea si bunastarea ta.

  Sper ca am reusit sa transmit destule informatii folositoare care sa te ajute in luarea unor decizii viitoare.Decizii ce nu  tin neaparat numai de activitatea fizica ci si de persoana TA.